AUSZUG | eb - Elektrische Bahnen INT 2/2015

33 113 (2015) INT 2 Contact Lines Technical Specification Energy 2015 – Harmonized design of overhead contact lines Thomas Nickel; Rainer Puschmann, Forchheim In December 2014 the Technical Specification for Interoperability of the Energy subsystem of the railway systems in the European Union was published. This Technical Specification will be applicable from January 1, 2015 and replaces the individual Technical Specifications for the interoperability of conventional and high-speed railway systems in force to date. The document stipulates detailed rules for the design of the mechanical-kinematic gauge of the pantograph and the maximum lateral deviation of contact wires. The harmonized stipulations result in planning data for contact lines which differ from design values obtained previously. TECHNISCHE SPEZIFIKATION ENERGIE 2015 – HARMONISIERTE AUSLEGUNG DER OBERLEITUNGEN Im Dezember 2014 erschien die Technische Spezifikation Energie für die Interoperabilität des Ei- senbahnsystems in der Europäischen Union, die die bisher gültigen technischen Spezifikationen für konventionelle und Hochgeschwindigkeitsbahnsysteme vereint. Diese Spezifikation ist ab 01.01.2015 in Europa anzuwenden. Sie enthält detaillierte Berechnungsregeln zur Bestimmung der Stromab- nehmerbegrenzungslinie und der nutzbaren Fahrdrahtseitenlage. Die Anforderungen dieser neuen Technischen Spezifikation Energie führen zu Planungsergebnissen von Oberleitungen, die von den bisher gewohnten Ausführungen deutlich abweichen. SPECIFICATION TECHNIQUE ENERGIE 2015 – UNE CONCEPTION HARMONISE DES CATENAIRES En décembre 2014 est parue la nouvelle spécification technique Energie relative à l’interopérabi- lité des systèmes ferroviaires dans l’Union européenne. Elle réunit les spécifications techniques qui étaient jusqu’ici en vigueur pour les systèmes ferroviaires conventionnels et à grande vitesse. Cette spécification est applicable en Allemagne à la date du 1er janvier 2015. Elle contient des règles détaillées pour le calcul du gabarit des pantographes et de la position latérale utilisable de la caté- naire. Les exigences de cette nouvelle spécification technique Energie génèrent des données de conception de caténaires fondamentalement différentes des données appliquées jusqu’à présent. 1 Introduction On December 12 th 2014 the European Union published the Technical Specification for the Interoperability of the Energy Subsystem (TSI ENE) [1] in their Official Journal. The publication as a Regulation does not re- quire implementation into national law. The TSI applies directly and has been in force since January 1 st , 2015 [2]. The new TSI ENE combines the previous separate specifications for high-speed rail systems [3] and for conventional rail systems [4]. The TSI ENE encompasses planning, installation and operation of overhead con- tact line systems within the Trans-European Network (TEN) of the European Union. The origin of the TSI ENE and their essential contents has been described in [5]. The European Railway Agency (ERA) commissioned an investigation into the provision of stable and reliable information on system design within the member states because it realized that differing system design tools used by European infrastructure managers pose a barrier between the countries of Europe. Figure 1: ICE 3 and overhead contact line type Sicat on the high-speed line Cologne – Frankfurt (photo and graphics: SPL Powerlines Germany).

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